زود باور ترین مردم دنیا

پایگاه اینترنتی "کانتر‌پانچ " با اشاره به زودباور بودن مردم آمریکا در قبال حکومتشان نوشت: به دلیل گسست فرهنگ علوم با فرهنگ باستان در آمریکایی‌ها و نفرتشان از علم ریاضی، مقامات آمریکایی توانسته‌اند درباره مسائل مختلف از جمله بحث انرژی، آن‌ها را فریب دهند.

 

"رابرت برایس " در پایگاه اینترنتی "کانتر‌پانچ " (Counterpunch) با اشاره به مصاحبه خود با یکی از اساتید دانشگاهی در مورد بی‌سوادی علمی مردم آمریکا گفت: دو سال پیش من با "واکلاو اسمیل " (Vaclav Smil) استاد برجسته دانشگاه "مانیتوبا " (Manitoba)، نویسنده پر کار و متفکر حوزه انرژی مصاحبه‌ای انجام دادم و از وی این سوال را پرسیدم که "چرا مردم آمریکا در مورد مسائل انرژی، به راحتی فریب مقامات سیاسی را می‌خورند؟ " و وی در پاسخ گفت: با وجود درک پایین مردم از نیروهای اساسی اقتصادی و بدون وجود مبانی فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی عجیب نیست که مردم همه چیز را باور کنند.

* بیشتر مردم آمریکا از نظر علمی بی‌سوادند

برایس با بیان این‌که یافتن شواهدی برای تایید مدعای "اسمیل " بسیار ساده است، گفت: دانشگاه "میشیگان " با انجام مطالعه‌ای در فوریه سال 2007 اعلام کرد که 28 درصد از بزرگسالان آمریکایی به لحاظ علمی بی‌سواد هستند. "آکادمی علوم کالیفرنیا " در این دانشگاه، با انتشار یافته‌های تحقیقات خود اعلام کرد که بیشتر آمریکایی‌ها نمی‌توانند از آزمون سواد علمی پایه نمره قبولی بگیرند که این یافته‌ها به شرح ذیل بودند:


1- تنها 53 درصد از بزرگسالان آمریکایی می‌دانند که مدت زمان گردش زمین به دور چقدر است.


2- تنها 59 درصد می‌دانند که انسان‌های اولیه در زمان دایناسورها زندگی نمی‌کردند.


3- تنها 47 درصد از بزرگسالان آمریکایی می‌توانند درصد آبی را که سطح کره زمین را پوشانده به طور تقریبی تخمین بزنند. (این آکادمی اعلام کرده که دامنه پاسخ درست به این سوال بین 65 درصد تا 75 درصد بوده است.)


4- تنها 21 درصد توانستند به هر سه سوال فوق پاسخ صحیح بدهند.
تحلیلگر کانترپانچ با بیان این که در ماه ژوئیه، "مرکز تحقیقات پیو " (Pew Research Center) نتایج تحقیق خود را که در مورد 2 هزار و یک فرد بزرگسال آمریکایی انجام داده بود، منتشر کرد، افزود: یکی از یافته‌های جالب این تحقیق این است که تنها 46 درصد پاسخ‌دهندگان می‌دانستند که الکترون کوچکتر از اتم است.


این تحلیلگر آمریکایی با بیان این‌که این یافته‌ها نباید شگفت‌آور تلقی شوند، افزود: آگاهی نداشتن از علوم مختلف و دنیای طبیعی قرن‌هاست که گریبانگیر مردم شده است. این بدگمانی به علم و حمله مستمر به "چالرز داروین " (Charles Darwin) و نظریه تکامل وی، همچنان ادامه دارد.


وی با بیان این که "سی.پی اسنو " (C.P. Snow) دانشمند و رمان‌نویس بریتانیایی در دهه 1950 این واقعیت جامعه آمریکا را درک و سخنرانی معروف خود به نام "دو فرهنگ " (The Two Cultures) را ایراد کرد، اظهار داشت: اسنو با اشاره به گسسته شدن پیوندهای میان فرهنگ علوم و فرهنگ باستان در آمریکای تازه متولد شده، این گسست را مانعی برای شناخت مسائل حقیقی جهان تلقی کرده بود. وی معتقد بود متفکران حقیقی از دانشمندان جدا شده‌اند و درک متقابلی میان این دو گروه وجود ندارد.


این دانشمند انگلیسی با بیان این‌که نسبت به مسائلی همچون انرژی و ترمودینامیک درک درستی وجود ندارد، چنین گفته بود: "من بارها در میان افرادی حضور پیدا کرده‌ام که براساس فرهنگ سنتی تصور می‌کردند که بسیار تحصیلکرده هستند و با شور و شوق زیادی مدعی بودند که دانشمندان بی‌سواد هستند. من از آن‌ها در مورد قانون دوم ترمودینامیک سوال کردم. پاسخ آن‌ها سرد و منفی بود. این سوال مثل این بود که از آن‌ها بپرسم آیا تاکنون آثار شکسپیر را خوانده‌اید؟ "

به گفته برایس، اگر چه اکثر مردم با فرهنگ متوسط با آثار "بارد " نظیر "کمدی خطاها " (A Comedy of Errors) یا "تاجر ونیزی " (The Merchant of Venice) آشنا هستند، اما با قوانین ترمودینامیک که در دنیای انرژی حکمفرما هستند، آشنایی زیادی ندارند. قانون اول ترمودینامیک بیان می‌کند که انرژی نه به وجود می‌آید و نه از بین می‌رود و قانون دوم ترمودینامیک می‌گوید که انرژی همواره به سمت بی‌نظمی پیش می‌رود. برای اکثر مردم یادگیری فیزیک پایه فراتر از توان آن‌هاست پس بعید نیست هر چیزی که در حوزه انرژی به آن‌ها گفته می‌شود را بپذیرند.


کانترپانچ در ادامه گزارش فوق با یادآوری این واقعیت که بی‌علاقگی مردم آمریکا به علم باعث می‌شود بتوان به آسانی آن‌ها را فریب داد، افزود: این بی‌علاقگی به علم در میان مردم آمریکا با نفرت از ریاضیات آمیخته شده است. طی سال‌های اخیر اطلاعات ناامیدکننده‌ای در مورد وضعیت مهارت در ریاضیات در مردم آمریکا منتشر شده است. بررسی انجام شده در سال 2008 توسط "انجمن ریاضی آمریکا " نشان می‌دهد که تعداد بسیار کمی از دبیرستان‌های آمریکا به دانش‌آموزان خود مهارت‌های پیشرفته ریاضی را همانند سایر مهارت‌ها آموزش می‌‌دهند.


تحلیلگر سایت کانترپانچ افزود: بررسی دیگری که در سال 2008 توسط "هیئت مشورتی ریاضیات " وابسته به وزارت آموزش انجام شده، نشان می‌دهد که آموزش ریاضیات در ایالات متحده نیازمند بازسازی اساسی است. این بررسی گزارش می‌دهد که 27 درصد دانش‌آموزان دوره راهنمایی نمی‌توانند1/3 مساحت یک مستطیل را هاشور بزنند و 45 درصد نمی‌توانند مسائلی را حل کنند که نیازمند تقسیم است. سایر نتایج این گزارش به شرح ذیل هستند:


1- 78 درصد بزرگسالان نمی‌توانند چگونگی محاسبه نرخ بهره قرض خود را توضیح دهند.


2- 71 درصد نمی‌توانند میزان مسافت طی شده به مایل را به ازای هر گالن بنزین مصرف شده محاسبه نمایند.


3- 58 درصد قادر نبودند 10 درصد انعام مربوط صورت حساب ناهار خود را محاسبه کنند.

* یک قرن طول می‌کشد تا آمریکا بتواند از مصرف نفت بی‌نیاز شود

برایس با بیان اینکه با توجه به این آمارها، عجیب نیست که مقامات آمریکایی بتوانند به راحتی مردم را فریب دهند و به آنان بگویند که هزاران مخزن انرژی در واشنگتن و سراسر ایالات متحده وجود دارد و آمریکا می‌تواند مصرف هیدروکربن‌ها را کنار بگذارد، گفت: این ادعاها مقیاس وسیع مصرف انرژی در ایالات متحده را نادیده می‌گیرد. به طور متوسط، روزانه 41 میلیون بشکه از معادل نفتی به شکل نفت، گاز طبیعی و ذغال سنگ در آمریکا مصرف می‌شود. این میزان مصرف تقریباً 5 برابر تولید روزانه نفت در عربستان سعودی است. (از سال 1973 تاکنون، عربستان روزی 8.3 میلیون بشکه نفت تولید می‌کند.)


وی با اشاره به این‌که بیش از یک قرن طول کشیده تا ایالات متحده به یک اقتصاد 14 تریلیون دلاری تبدیل شود، تصریح کرد: این اقتصاد مبتنی بر عرضه فراوان نفت، ذغال و گاز طبیعی است.

اکنون در مورد استفاده از تکنولوژی‌های سبز مانند ماشین‌های برقی، باتری‌های خورشیدی، توربین‌های بادی و غیره، تبلیغات و هیاهوی بسیاری از سوی مقامات دولتی صورت می‌گیرد، اما به نظر می‌رسد که هیچ یک از آن‌ها نمی‌توانند باعث کاهش چشمگیر مصرف انرژی در آمریکا شوند. برای این‌که آمریکا بتواند از مصرف هیدروکربن‌ها رهایی یابد، یک قرن زمان و چندین تریلیون دلار سرمایه‌گذاری جدید لازم است و این واقعیتی است که برای اثبات آن به دانش فیزیک یا حتی استفاده از ماشین حساب دستی نیازی نیست